Wordt vitaler door zelf stress te verminderen!

Laat er geen misverstand over bestaan. In ons menselijke bestaan hebben we stress nodig: Door stress produceert ons lichaam het hormoon adrenaline en cortisol. Dat geeft ons lichaam de benodigde extra energie om bijvoorbeeld te vluchten als er gevaar dreigt.

In ons dagelijkse bestaan hebben we te maken met allerhande verantwoordelijkheden en verplichtingen die er toe kunnen leiden dat we ons gespannen (gestrest) voelen. Als dat structureel is, kan dat als een steen op je maag liggen en kunnen er uiteindelijk allerlei kwaaltjes ontstaan, waar je niet zo maar vanaf komt. Het gaat dan vaak om kwaaltjes die zelden een aantoonbare lichamelijke basis hebben. Vaak kunnen we aan de omstandigheden of aan het dragen van die verantwoordelijkheid niet zo veel doen. Wel kunnen we iets doen om meer balans in ons leven te brengen, zodat stress minder vat op ons lichaam en onze geest krijgt. Hieronder geef ik wat tips van dingen die je zelf gemakkelijk kunt doen.

Beweeg meer

De een houdt van sport en de ander niet. Diegene die van sport houdt hoeft niet méer te bewegen dan die nu doet. Diegene die niet van sport houdt wellicht wel, maar dat moet niet. Bewegen kun je immers op vele verschillende manieren doen: neem eens wat vaker de fiets of neem de trap als je naar een andere verdieping gaat. Ga eens wat vaker voor de lol wandelen: neem een stappenteller en neem je voor eens 6000 stappen per dag te wandelen. Of zet de stappenteller op je smartphone aan.  Ga fietsen en geniet van de natuur en de wereld om je heen.  Je kunt ook eens iets doen waar je nauwelijks denkwerk voor nodig hebt, bijvoorbeeld het wegbrengen van overtollige zooi naar de vuilstort of naar de kringloop.

Maak je hoofd leeg

Soms blijf je maar ‘malen’ over iets waar je intensief mee bezig bent geweest. Hoe meer je erover denkt hoe beroerder het wordt. In je hoofd worden taken immers gekoppeld aan emoties. Hierdoor worden ze vaak uit proportie getrokken. Onbelangrijke taken houden je de hele dag bezig, terwijl de echt belangrijke dingen blijven liggen.

Schrijf je hoofd leeg, en ervaar hoe gemakkelijk het wordt om prioriteiten te stellen. Stress wordt veelal veroorzaakt door een gebrek aan prioriteiten!

Doe iets gemakkelijks

Mensen die creatief en ondernemend zijn hebben meer last van stress, omdat ze doorlopend van alles willen doen met overbelasting als gevaar. Wissel dat creatieve en ondernemende gedrag daarom regelmatig af met iets wat je op de automatisch piloot kunt doen. En doe dan heel bewust maar een ding tegelijk.

Eet gezond

Als je lichaam uit balans is kun je meer behoefte hebben aan zoetigheid en ongezonde snacks. Word je daarvan bewust. De behoefte die je voelt aan om zoetigheid te nemen of ongezond te gaan snacken is eigenlijk een boodschap van jouw lichaam aan jou. Vaak is het een signaal van onbalans en verdient het onderzoek om te ontdekken wat hier achter zit.

Je kunt er aan toegeven, maar je kunt er ook een gezonde gewoonte tegenover stellen. Vermijd snelle (geraffineerde) suikers en neem wat extra fruit. Verminder het gebruik van snelle koolhydraten en neem wat meer eiwithoudende voeding. Zorg voor een goede balans, bijvoorbeeld door de schijf van vijf te hanteren. https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-.aspx

Vermijd kant en klare pakjes en zakjes en kant en klare sauzen, en maak ze bij voorkeur zelf uit verse producten. Leer etiketten te lezen bij het kopen van producten. Het is eenvoudiger dan je denkt. Let bijvoorbeeld eens op het percentage ‘toegevoegde suikers’. Dit zijn vaak verkeerde, ‘geraffineerde suikers’.

Naast voeding zijn er ook vele kalmerende kruiden die kunnen helpen ontspannen.

Let op je ademhaling

De frequentie waarmee we ademen is ook een belangrijke indicator voor stress. Een te hoge en te snelle ademhaling verraden een te hoog stressniveau. Door te letten op onze ademhaling zijn we goed in staat om rustiger te worden. Dit vraagt wel goede begeleiding en uitleg over wat er in het lichaam gebeurt. Lees hierover de informatieve blog van Jan ‘Hartcoherentie als stress-indicator‘.

Geef aandacht aan dingen die je leuk vindt

Het is niet goed als de boog altijd gespannen staat. Topsporters hebben dat goed door: resultaatgericht trainen wordt afgewisseld met uitgebreid ontspannen, goed slapen en gezond eten. Zij  noemen dat ‘herstellen’.

Voor hen is het vaak lastig om in die ontspan periode te doen wat men leuk vindt, omdat er allerlei beperkingen zijn als je tot de top wilt behoren. Toch is af en toe doen wat je leuk vindt heel goed voor het verminderen van stress. Breng balans in je leven. Net als je in het werk planning gebruikt kun je ook leuke dingen doen ‘op de agenda zetten’. Geef prioriteit aan het regelmatig leuke dingen doen. Afwisseling is beter dan routine.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Gerelateerde blogposts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit op je favoriete social media!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on print