Verander je lifestyle?

Geraffineerd

Afgelopen week zag ik een documentaire waarin het gevaar van voeding op onze gezondheid werd belicht. Interessant, maar volgens mij bij de meesten wel bekend: minder vet, minder suiker (snelle koolhydraten) en meer groente en fruit. Diëten helpen niet goed wanneer je niet je gehele leefstijl verandert. Minder en gezonder eten, meer bewegen. Tegenwoordig schieten de lifestylecoaches als paddenstoelen uit de grond. Bij de kassa van de supermarkt merk ik daar qua voeding helaas nog niet veel van. Als ik zie wat mensen allemaal in hun karretje meeslepen…..

De conclusie van de documentaire was overigens niet om een bepaald dieet te volgen. De belangrijkste verandering die je kunt doorvoeren is: eet geen of weinig ‘bewerkte’ producten. Alles wat is geraffineerd, samengesteld, of al half bereid, is slecht voor de gezondheid: bloeddruk, cholesterol, suiker (diabetes), etc. Ik vind het belangrijk dat iedereen gezond is en zich gelukkig voelt. Een goede leefstijl helpt daar zeker bij.

‘Workstyle’
Maar, zo veel we het hebben over een goede leefstijl, zo weinig hebben we het over een goede ‘werkstijl’. Ook op dat vlak sluipen er ongezonde gewoonten in die we beter kunnen veranderen. Te lang doorgaan, geen goede houding, te veel ‘moeten’, beperkte vrijheden, prestatiedruk, deadlines……. Het zijn allemaal factoren die ‘ziek’ maken. Natuurlijk, een keertje overwerken, even aanpakken, dat begrijpt iedereen en kunnen we gemakkelijk hebben. Anders wordt het wanneer dag in dag uit al deze (kleine) factoren voortdurend aanwezig zijn. Dan gaat het stapelen, alle factoren samen maken het een grote last. Wanneer het ook nog eens lang aanhoudt wordt die last ondraaglijk. We hebben het dan over werkbelasting en de belastbaarheid van de persoon. In een voorstadium ben je vaker chagrijnig, trek je je terug, zeg je niet meer wat je belangrijk vindt, meld je je vaker ziek, zet je je niet meer 100 % in. Je gaat klagen en anderen betrekken bij je ongenoegen. Soms merk je het aan slechter slapen, of je bent thuis minder gezellig, of je bent vaker en langer verkouden. Je merkt structurele onbalans pas wanneer het te laat is. Het lukt je niet meer zelf uit die negatieve spiraal te komen.

Help
Anderen in jouw omgeving kunnen je hierbij helpen. Zij geven signalen af dat er iets moet veranderen. Dat het zo niet langer door kan gaan. Wanneer je niet al te eigenwijs bent, luister je hiernaar en neem je de juiste maatregelen. Helaas zijn we hier vaak blind of doof voor en gaan we stug door. ‘Ik mag niet klagen.’ Dan is er meer energie nodig om dit proces te keren. Iemand moet dit een halt toe roepen, voor je eigen bestwil. Leidinggevenden kunnen je hierbij helpen. Maar dan moeten ze het wel zien. Ik weet van veel leidinggevenden dat ze het maar lastig vinden dit (vaak persoonlijke) vraagstuk aan de orde te stellen, als ze het al (willen) zien. Als leidinggevende heb je er immers ook belang bij dat de productie wordt gehaald…. Heb je zelf ook niet door dat er soms te veel onbalans bestaat. Dat de ‘workstyle’ niet optimaal is. En dat je daarmee niet het goede voorbeeld bent.

Aandacht
Het zou goed zijn de hoeveelheid aandacht die aan de lifestyle’ wordt gegeven ook aan de juiste ‘workstyle’ te geven. Door na te denken over wat dan een goede workstyle is en die met elkaar te introduceren en integreren in de dagelijkse routine. Dat levert uiteindelijk gezonde, gelukkige en productieve medewerkers op. Als werkgever word je bovendien automatisch aantrekkelijker voor de arbeidsmarkt. Een prettige bijkomstigheid. Een succesvol proces vraagt gedegen voorbereiding en toewijding van invloedrijke mensen binnen de organisatie. Wij helpen uiteraard graag om de meest effectieve weg te vinden en te realiseren. Neem gerust contact op met Jan via 06 44264418 of jan.boekestijn@symion.nl

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Gerelateerde blogposts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit op je favoriete social media!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on print