Stressmeting via hartcoherentie

Wat is stress?
We nemen heel vaak het woord stress in de mond, maar wat is dat nou eigenlijk. Wat doet stress met je?

Stress is een gezonde, lichamelijke reactie op gevaar. Wanneer je als oermens een leeuw tegen kwam was er acuut gevaar. Alles in het lichaam stelt zich supersnel in om te kunnen vechten of vluchten. Bij de leeuw lijkt me het laatste het meest verstandig. Het hart gaat sneller pompen, want er moet bloed en zuurstof naar de spieren, ademhaling gaat vlugger voor de zuurstof, de bloeddruk stijgt net als de spierspanning. Je focust alleen op het gevaar, andere informatie filter je weg. Het spijsverteringssysteem gaat bijna ‘uit’, want alle energie is nodig voor het overleven op de korte termijn. Adrenaline en cortisol zijn de hormonen die dit proces in gang zetten. En gelukkig maar, want anders hadden wij het als soort misschien niet overleefd.

In deze tijd komen we, in normale omstandigheden, geen leeuwen meer tegen. Toch bestaan er nog steeds gevaren. Veel mensen ervaren bijvoorbeeld een presentatie als ‘gevaarlijk’. Er komt eenzelfde stressreactie als bij de ontmoeting van een leeuw. Misschien heb je het weleens ervaren bij een ‘bijna-ongeluk’ in het verkeer’. Je hart bonkt in je keel door de adrenaline en na een paar minuten zakt het weer af.

Werkstress
Ook in het gewone werk ervaren we stress. Vooral wanneer er veel ‘moet’, wanneer er ‘deadlines’ (het woord alleen al) gehaald moeten worden, of wanneer er kans bestaat op verlies van baan, status, ‘gezicht’, of wat ook.
Normaal gesproken houdt de gevaarlijke situatie na enige tijd weer op. De vlucht is geslaagd, het gevaar is geweken en de hormoonspiegels staan weer neutraal. In veel werksituaties lijkt er echter geen eind te komen aan het ‘gevaar’. Het moeten blijft je de hele dag, de hele week, achtervolgen. Dat leidt tot een structureel hoog cortisolniveau. Een voortdurende staat van stress. Dit is funest voor de gezondheid van mensen. Zo goed als het is voor het overleven op de korte termijn, zo slecht is het voor de gezondheid op de lange termijn. Het vreet (letterlijk) aan je!

Om te weten hoe het met jou gesteld is kun je je cortisolwaarden laten meten bij artsen. Als het te hoog is kun je maatregelen treffen om de juiste balans (privé – werk?) weer te vinden.

Hartcoherentie
Een andere, simpeler manier om je stressniveau te meten is door te kijken naar je hartcoherentie. Je hartcoherentie is een indicator voor de (on)balans tussen actie en rust. Tussen ‘gasgeven en remmen’. Met een speciaal programma en een gevoelige sensor aan het oor kun je in enkele minuten een uitspraak doen over deze hartcoherentie. Bovendien zie je direct het effect van stressvolle ervaringen op het lichaam (bio-feedback). Heel leerzaam en behulpzaam bij het vinden van de weg naar de juiste balans.

Wil je zelf een keer zo’n meting ondergaan, vul dan hieronder je gegevens in. De eerste tien ontvangen deze meting (normaal € 59,-) geheel gratis.

Aanvraag meting hartcoherentie

Ik ben benieuwd naar mijn hartcoherentie, als indicator van mijn stressniveau. Bovendien wil ik graag weten hoe ik controle kan krijgen over mijn stress en hoe ik deze kan reduceren.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Gerelateerde blogposts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit op je favoriete social media!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on print