Ik hak de knoop door!

Omdat er van voornemens die we op 1 januari doen vaak niets terecht komt, heb ik op 4 december een besluit genomen. Met deze Blog volg ik tip 1 van Jan, die hij elders in deze nieuwsbrief geeft: ik deel met u wat ik van plan ben te gaan doen:

Ik ga wat meer aandacht aan mijn levensstijl besteden.

Niet dat ik zo vreselijk ongezond leef hoor, ik eet echt niet alles wat los en vast zit en drink bijna geen alcohol. Eigenlijk beweeg ik te weinig. Ook eet ik vaak meer dan ik nodig heb, vooral als ik met anderen ben. Snaaien is ook wel een van mijn zondes. Ik geloof ook wel dat ik een emotionele eter ben: ik neem voeding als er wat te vieren valt, maar ook als het niet zo lekker gaat. En mijn voorkeur gaat uit naar zoete dingen.

Waarom wil ik iets veranderen?

Omdat ik graag zo gezond mogelijk ouder wordt. Tot nu toe heb ik veel energie in het leven en in het werk en ben nog opgewassen tegen alle uitdagingen waarvoor ik dagelijks gesteld word. Dat wil ik nog wel een tijdje zo voortzetten.

Dat ik overgewicht heb is me aan te zien, maar ga niet zeggen hoeveel ik weeg of hoeveel ik eraf wil hebben.

Aan sporten doe ik nauwelijks en heb voornamelijk zittend werk.

Sinds mijn 40e is de neiging naar overgewicht ontstaan.

Een echte sporter ben ik nooit geweest, maar ik heb wel altijd wat aan sporten gedaan: tennissen, fietsen, fitness, hardlopen, squash. Het meeste plezier heb ik toch beleefd aan squash en buiten hardlopen. Bij beiden bestaat het gevaar van blessures, zeker met mijn huidige gewicht en mijn wat strammere, oudere lijf.

Ik wil geen dieet volgen en ga ook niet ineens intensief sporten!

Wat ga ik dan wel doen:

  • Vanaf 2 december probeer ik elke dag 10.000 stappen te lopen. Op een normale dag zet ik er 5000 dus dan loop ik er ‘s avonds nog 5000 bij.
  • Ik vermijd alle zoete toevoegingen en kies ervoor gezonder te snoepen (langzame suikers). Ik let erop wat we kopen: minder zout, minder snelle suikers en minder verzadigd vet. Ik heb gemerkt dat dat makkelijk te doen is door de etiketten op verpakkingen even te lezen.
  • Ik let op de schijf van 5 om te zorgen dat hetgeen ik eet gebalanceerd is en alles in zich heeft voor een gezond gestel.
  • Ik neem tips ter harte van mensen die me lief zijn, maar besluit alles zelf.
  • Ik verzamel op Pinterest gezonde recepten.

Heb ik hulp nodig? 

Niet per se. Als ik voor iets ga, heb ik daar best een goede discipline voor. Zeker als ik er het nut van inzie. En dat is nu beslist het geval. Toch is het wel fijn wanneer anderen meedoen, al zal het maar zijn om elkaar tips te geven en elkaar te bemoedigen als het even lastig wordt. Mijn vrouw en twee van onze beste vrienden, hebben zich al bij mijn plannen aangesloten. Ik krijg tips van een geliefd familielid en van enkele van mijn collega’s.

Ik ben nu twee weken bezig en merk niet dat het me aan iets ontbreekt.

Wellicht herkent u zich in mijn blog en wilt u er ook iets aan doen. Als u dat leuk vindt kunt u dat met me delen. Bijvoorbeeld door me te bellen (06-15063731) of te mailen: alex@symion.nl. Ik zal nog wel eens een blog over dit thema schrijven en wellicht kunnen we iets verzinnen om online tips, informatie en ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Gerelateerde blogposts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit op je favoriete social media!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on print