Eindelijk rust?

Stress is goed! Het is een gezonde reactie van het lichaam op acuut gevaar. Te veel, of te lang stress ervaren is echter slopend. Je zou verwachten dat we dat inmiddels wel weten. Dat te veel stress niet goed is voor je gezondheid. Toch neemt het aantal burn-out gevallen dagelijks toe. Niet alleen onder ouderen die moe en uitgeblust aan hun laatste (extra) arbeidzame jaren bezig zijn. Juist onder jongeren en jongvolwassenen is de laatste tijd een toenemend aantal burn-out gevallen waar te nemen. Hoe komt dat toch?

Burn-out
Burn-out ontstaat wanneer te lang, te veel van iemand wordt gevraagd. Wanneer de belasting structureel hoger is dan de belastbaarheid. Dat kan komen door extra werk, fysieke inspanningen, mentale inspanningen en meestal een combinatie van deze factoren. Een belangrijk manier om bij een burn-out weg te blijven is door op tijd ‘nee’ te zeggen. Helaas lukt dat niet altijd. Omstandigheden dwingen je tot activiteit: er móet heel veel, meer dan je aankunt.
Vaak is het ook een keuze, zij het onbewust. Je wilt niet achterblijven bij anderen, je wilt je niet laten kennen, of andere vormen van manifesteer gedrag. Soms zit het in de persoonlijkheid van iemand. Wanneer je bijvoorbeeld graag anderen helpt, is het vaak moeilijk om je grenzen te bewaken. ‘Je kunt een ander toch niet aan zijn lot overlaten?’

Sluipend gevaar
Een burn-out ontstaat niet plotseling, maar bouwt geleidelijk op. In iedere situatie die te veel van iemand vraagt ontstaat een stress-reactie. Dat is goed, want deze reactie zorgt er juist voor dat je in staat bent tot grotere prestaties te komen. In het ‘jager-verzamelaar’ tijdperk kwamen we regelmatig voor levensgevaarlijke situaties te staan. Wilde, hongerige dieren vormden een regelrechte bedreiging. Een confrontatie leidde direct tot volle stress: de stresshormonen cortisol en adrenaline zorgen ervoor dat we sterker worden. Onze hartslag gaat omhoog, bloeddruk stijgt, spierspanning neemt toe, alle energie gaat naar onze spieren en zintuigen, waardoor spijsvertering en immuunsysteem verzwakken. Het gaat om het overleven op (heel) korte termijn. Het is vechten of vluchten en in beide gevallen komen die extra krachten goed van pas. Pas als het weer veilig is gaat het systeem weer in de normale, gezonde stand. Gezond, omdat dit de stand is die zorgt voor overleven op lange termijn. Te lang aanhoudende stress, ofwel een structureel te hoog cortisolgehalte breekt het lichaam van binnenuit langzaam af. Het is dus zaak dit weer omlaag te brengen wanneer het niet meer nodig is, wanneer het veilig is.

Nieuwe dreigingen
Inmiddels leven de wilde dieren achter tralies. Echter, het lichaam reageert nog net als vroeger op gevaar. Alleen zijn er nu andere gevaren: deadlines op het werk, verplichtingen op sociaal gebied, financiële zorgen, drukte in het verkeer, verantwoordelijkheid voor de kinderen, mantelzorg, etc.

We voelen de spanning in onze nek en schouders, of onder in de rug, we hebben last van spanningshoofdpijn, we slapen slecht, of de spijsvertering is van slag, kortom: stressreacties. We kunnen natuurlijk niet toegeven aan deze druk door langer vakantie te nemen, of andere vormen van rust in te bouwen. Daar hebben we (nemen we) de tijd niet voor! De weekenden en het aantal vakantiedagen zijn te kort. Bovendien staat de smartphone altijd aan en blijven we reageren op onze (werk)omgeving. Als het zo ver is, dan is er een grondige disbalans. Op tijd het tij keren is het devies.

Het tij keren
Maar hoe doe je dat? Ik noem hieronder enkele mogelijkheden

  • De meest rigoureuze en beste oplossing is structureel je leven anders inrichten. Structureel rust inbouwen en ‘nee’ zeggen tegen hetgeen te veel druk oplevert. Sommige dingen móeten helemaal niet. Dat denken we wel, maar als je er mee stopt, vergaat de wereld niet. Het heeft dan ook veel met de ‘mindset’ te maken.
  • Soms heeft het structureel veranderen te maken met je werk. Heel veel mensen werken op plekken waarvoor ze niet de beste ‘papieren’ hebben. Hun talenten blijven ongebruikt. Ze moeten voortdurend in dat ‘niet passende werk’ competenties laten zien waarvoor ze geen of weinig talent hebben. Op den duur breekt je dat op.
  • Zorgen voor goed time-management. Van de week las ik weer het zinnetje ‘Moet ik dit nu doen?’ als oplossing voor time-management. Wanneer je de klemtoon steeds verlegt, krijgt deze vraag meerdere betekenissen. Het antwoord op iedere vraag maakt je bewust van de noodzaak iets wel of niet te doen.
  • Een andere aanpak begint bij het bewust worden van je ‘fysieke zelf’. Met slimme apparatuur kun je fysiek meten hoe het is gesteld met je innerlijke balans. Dat is te meten aan de hartcoherentie, de balans tussen inspanning en ontspanning die zich heel precies manifesteert in de hartslag. Wanneer je dit eenmaal hebt ervaren, weet je voor altijd hoe je zelf, direct, kunt handelen om ontspanning te bevorderen.

Dat laatste, het meten van de hartcoherentie, is een mooie manier om snel inzicht te krijgen in de mate van stress. Maar ook een hulpmiddel om direct te ervaren hoe je dit kunt verlagen. En hoe je hier controle over kunt krijgen. Wil je het zelf eens ervaren? Via onderstaande link kun je een gratis meting aanvragen. Laat je gegevens achter om hiervoor een afspraak te maken met Jan.

 

Aanvraag meting hartcoherentie

Ik ben benieuwd naar mijn hartcoherentie, als indicator van mijn stressniveau. Bovendien wil ik graag weten hoe ik controle kan krijgen over mijn stress en hoe ik deze kan reduceren.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Gerelateerde blogposts

One Response

  1. Moet ik de stress meting perse door Jan laten uitvoeren? Zijn er ook andere deskundigen bij jullie die dat kunnen doe?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit op je favoriete social media!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on print